21 Eylül 2006

Kış Hazırlıkları


Geçenlerde elbirliği edip halamın yufkalarını açtık:)Burası halamın terasının iç kısmı.İlk önce bizimkileri açmıştık, hemde açık havada daha güzel bir ortamda,fotoğraf makinası olmadığı için o gün resim çekememiştim.Ama bu kez maiyunus'un makinasını zaptedip halamın yufkalarını çekmeyi başardım:)Tekrar teşekkür ederim maicim;)

Bu yaz epey bir yufka açmış oldum.Kaç tane derseniz hiç bilmiyorum sayısını o kadar çok ki saymaya bile üşendim:)

Ben geç gittiğim için mekanın yufka yapımı için hazırlanmasına ve hamurun yoğrulmasına yetişemedim.Gittiğimde epey de bir açmışlar.O gün 200 e kadar yufka açıldı ve gece 22 lere kadar sürdü.Yani molalarla birlikte 10 saat sürdü:)

Yufka kış hazırlıkları için yapılır.Kışın tirit yada yufka böreği yapmak istediğinizde uzun uzun açmak ve pişirmek yerine (ki yapanlar bilirler bu her defasında zor iştir) güzün yani sonbahar da bütün kışa yetecek kadar yufka yapılır.Zaten yufkayı ateşte ve sac üzerinde pişirmek gerekir.Eski tarz ocakbaşılı evi olmayanlar için çok zor hatta imkansızdır.Mutlaka odun ateşi gerekir.Ayrıca bütün kışın yufkasını bir anda yapmak daha ekonomik.

Bazılarınızın tirit nedir dediğini duyar gibi oluyorum.Çoğu kimse tiriti bilmiyor ne yazık ki.Yada ismi biliniyor kendi bilinmiyor.Yapımı zor olduğu için galiba...Tirit nasıl yapılır öğrenmek için tıklayın. Maiyunus bizi evine davet ettiğinde yapmıştı bu tiriti.Ve internet kullanıcılarına diğer blogunda sundu;)

Aşağıdaki resimlerde kendi ellerimle açtığım yufkanın aşamalarını görüyorsunuz.Bende ne becerikli kızım yahu:pDeğil mi ama?;)




İşte yufka bu şekilde açıldıktan sonra sac üzerinde pişirmesi için pişiriciye yollanıyor.O gün halam pişiriciydi.Ve Allah dinlendirsin ateş karşısında epey yandı.Hatta vücudunda su toplayacak kadar kızarıklıklar oluştu."Biraz çekil, arada dinlen, o kadar yaklaşma, nasıl dayanabiliyorsun," dediğimizde "ne yapayım sabrediyorum,başka çarisi yok" diye cevap verdi bize.Günün sonunda aşağıda gördüğünüz yufkalar meydana geldi,dizi dizi dizildi;)Ayrıca o gün "Allah kabul etsin"yufkanın haricinde haşhaşlı, yağlı, peynirli gözlemelerde yapılıp yakın komşulara dağıtıldı.

Bu arada kısaca belirteyim 200 yufkanın hepside halamlar da kalmadı.En çoğunu halamlar almakla birlikte yufkalar 4 aileye paylaştırıldı.

Osmanlı zamanında kızlara yönelik rüştiyeler varmış.Orlarda ev ekonomisi şeklinde dersler verilirmiş.Kışa hazırlık için yapılacak reçel,konserve, tarhana vs. yapımı öğretilirmiş.Bütün kadınlar da bilirmiş bu gibi işleri.Ama ne yazıkki günümüz kadını bu işlerin çoğundan bihaber.Artık marketlerin kapısı bolca aşındırılıyor.Hazır ve kolay yapılabilen yemekler tercih ediliyor hanımlar tarafından.Katkı maddeleri konusuna girmiyorum bile...Çalışan bayanları saymazsak ev hanımlarında da garip bir tembellik sözkonusu.Hiç uğraşmıyorlar bu işlerle.Halbuki eskiden olduğu gibi çamaşırlar, bulaşıklar elle yıkanmak yerine makinalarda yıkanıyor.Çocuklar desen bütün gün okulda.Evi makina süpürüyor.Halıları artık makinalar yıkıyor.Geriye ne kalıyor.Bütün gün iş gördüm diye yakınan uyuşuk kadınlara kızıyorum.El insaf yani.Herşey bi yana onca vakit arasında kitap okumayanlarına ne dersiniz?Dünyaya boş gezenin boş kalfası olmaya gelmişler anlaşılan...(MÜSLÜMAN TEMBEL OLMAZ)

Bu yazıları yazarken mailime ermenilerin türkleri katlini anlatan bu video görüntüsü geldiğini farkettim..Başka bir yazımın konusu yapacaktım ama sıcağı sıcağına burda bahsetmek istedim.Ayrıca bir notta vardı mailde:"Mutlaka izleyiniz ve çevrenize gönderiniz. Millî hafızamızı canlı tutalım.Uyuyan tek bir Türk genci kalmayıncaya kadar, bilinçlenmeyen tek bir Türk kalmayıncaya kadar mücadeleye devam..."

Son olarak artık ismimi Ashab-ı Kehf'in isimlerinden olan Mislina ile değiştiriyorum.Yorumlarda görürseniz Mislina Gönül Tacım dır;)Bugün artık çok konuştum neden Mislina'yı seçtiğimi sonra anlatırım inş;)

Ve tekrar son olarak burdan Çınaraltı Sohbetlerine destek veren herkese teşekkürlerimi iletiyorum.

16 yorum:

Siyah Zambak dedi ki...

elinize sağlık,bende su böreği yapmak istiyorum, ne zamandır yapamıyorum çünkü arabistanda oklava bulamıyorum:( aslında sandalyenin bacağını kullanacaktım ama sökemedim:)

İbn-i Sina dedi ki...

Mislinacığım (bak ne çabuk alıştım),
ellerine sağlık. ne hamaratsın sen öyle, seni alan yaşadı :)

siyah zambak,
beni güldürdün, Allah da seni güldürsün..:)

life dedi ki...

Siyah Zambak arabistanda nasıl oklava bulunmaz çok ilginç;)Hemen sana gönderelim;)

İbn-i Sina teşekkür ederim;)Öyleyimdir;)Bilmiyorum artık yaşayacak mı yanacak mı?:)))

suveyda dedi ki...

blog aleminde yufka rakibim çıkmış.
yufka turnuvalarımı yapsak ne:)

hem bu arada becerikli ev işlerinden hamur işlerinden anlayan blogcuların olması onur verici.)

seni tebrik eder başarılarının devamını dilerim.
bir dahaki yufka turnuvasında görüşmek üzere yarışmacı arkadaşlara başarılar.)

olsada yesek şimdi.
aç aç bu bloğada gelinmezki canım.
yeni bir konu ekleyene kadar gelmem heralde artık:)

hadi kal sağlıcakla.
hayırlı ramazanlar...

Adsız dedi ki...

şehnazcım,
hayırlı ramazanlar,sevgilerimle
benide heveslendirdin şimdi vallahi mükemmel açmışsın zar gibi,en sağlıklı şeylerimizi gerek yiyecek gerekse başka alanlarda kaybediyoruz teknolojiye yeniliyoruz ne yazıkki ev de çalışmama sonucu bel ağrıları ve sırt ağrıları arttı hareketsizlikten bunlar hep sen hiç beli ağrıyan yük taşıyıcı gördünmü?

Ayşe dedi ki...

Ben yokken nerden buldun bu ismi..hiç bahsetmemiştin?:p

Benden de pek bahsetmişsin eksik olma(meğer ondan kulaklarım çınlamış durmuş:))

Selamlar..
Sevgiler...

life dedi ki...

Süveyda ben almayayım bi daha mümkünse yufka turnuvası:)Senede bi kere yeterli:)Sadece mantı için bikaç yalim açabilirim;)Yeni bi konu ekleyince görüşürüz...

candan çok haklısın.İşleyen demir ışıldar...

Ayşe epeydir aklımda da pratiğe dökmediğim için söylemek aklıma gelmemiştir.Kulaklarını çok çınlattım gel diye ama anca gelebildin;)

Herkesin hayırlı, bereketli, huşulu, bilinçli bir ramazan geçirmesi duasıyla...

Selamlar...

ladybird dedi ki...

ellerinize saglik. bizim koyde de kis icin dolu dolu hazirlik yapilir. bu sene annem koyde yeni yaptigimiz evde tarhana, eriste makarna, recel vs hazirladi. ben de nasiplendim tabi. icecegimiz icecege kadar ev yapimi olmasina dikkat ediyoruz. bende ekmegimi evde pisirmeye basladim. cok guzel oluyor.

siz mantinin icine ne koyuyorsunuz? biz mercimek ve nohutlu zini mantisi yapariz. harika olur.

yeni nickinin anlami cok guzelmis. gule gule kullan.

tahin dedi ki...

Sehnazcim,
Oncelikle hayirli ramazanlar:)
Sonrasinda ellerine saglik:)

Cok severim hamur acma gunlerini:) Hele de firinda az pismis, yagli hamurlara bayilirim:P

Cok ugrayamiyorum, kusura bakmayin. Inshallah yeniden bulusmak uzere diyorum:)

Sevgiler&selamlar

Suat Saygın dedi ki...

Hımmm, annemin sahurda yaptığı yufkaları hatırladım, bugün de arkadaşlarla bu konuyu konuşmuştuk. Bir-iki tane göndersenize :))

cenkunal dedi ki...

Ben de çocukluğumda köy evindeki avluda bu ince ekmekleri pişiren kadınları hatırladım.
Bunu ince ince ufalayıp süte karıştırıp yemesi ne güzel olurdu.

emircan dedi ki...

Kış hazırlığı hala devam ediyor galiba:)

Ebrûlî dedi ki...

oklava olmadığı için, gece yarısı biberonla el kadar hamurlar açtığımı hatırladım ;)

Siyah zambak sen de öyle yap. Su böreği olmaz da börekcik olur. :)

Siyah Zambak dedi ki...

sağol ebrulicim,
ben sipariş verdim bile,annem iki gün sonra umreye gelecek olan bir tanıdıkla bana oklava gönderecek:)

life dedi ki...

Ladybird biz kıymalı yaparız başkada yapmayız mantıyı:)

Tahin kolay gelsin sana:)Yerinde olmak istemezdim;)

Suat hemen yollayayım:)

Cenkunal bizde küçükken yerdik şekerli süte ekmekleri doğrayıp.

Emircan özel sebeplerden dolayı nete girme fırsatı bulamıyorum.Yorumlarınızı bile az önce gördüm.Kusura bakmayın ama bu durum epey sürecek gibi gözüküyor...

Ebruli uzun zaman sonra hoşgeldin tekrar.Nerlerdeydin?Niye bıraktın bizi :)

Siyah Zambak gözün aydın..


Yorum bırakan herkese teşekkür ederim, ramazanınız hayırlı ve bereketli olması duasıyla...

Adsız dedi ki...

su an sahur yapacam ve yufkalrın iştahımı açtı :)))